Saturday, April 6, 2013

~Projek Incubator~

Dalam dok godek2 gmbr lama, aku br prasan actually aku ada wat projek incubator last year. Meaning that secara kasarnye x btul la kalau aku ckp aku dah tinggal lama bidang ni ye x? 

Tp n ak kate projek ni gempak x gak, x la sukar mane pun & x memerlukan any programming pun, just melibatkan hardware je and some wiring yg simple. Anyway just share with u all. Gambar yg ade pun cume incubator je. Gambar dibawah ni adalah gambar incubator yg kedua aku wat for my best friend father dgn budget less than RM 200. 





Maafla coz gmbr yg ade cume incubator tanpa wiring bagai....hehehe(Ini je yg ade dlm simpanan). Incubator yg pertama aku wat utk member yg bela puyuh, so design die pun lain ckit la tp incubator yg dlm gmbr diatas ni utk ayam but actually semua jenis telur pun boleh cume suhu dan kelembapan bagi stiap jenis telur mungkin berlainan dan incubator yg dibina mestila bersesuaian jumlah telur yg ingin diisi @ dieram supaya kadar penetasan telur (produktiviti) tinggi. 

Apepun ianya bergantung atas kreativit sendiri, material ape nak gune, brape biji mentol nak pkai@bagaimana nak susun, thermocouple nak letak kat mane agar suhu yg dibaca oleh thermocouple adalah even@sekata.

So think out of the box, jgn terhadkan kreativiti anda. Sharing is caring. Kalau sesiapa nak tau lebih lanjut ttg wiring atau ape2, aku bebesar hati utk menjawab persoalan anda. Hehehe...K chow...

No comments:

Post a Comment